روش‌هاي شستشوي نماي ساختمان (بخش اول)

۸ بازديد

نما شويي

روش‌هاي شستشوي نماي ساختمان (بخش اول)

براي شستن نماي ساختمان روش‌هاي مختلفي وجود دارد، اما هر كدامشان براي شرايط خاصي مناسب است. اگر روش را به درستي انتخاب نكنيد ممكن است عمليات شستشو به جاي تميز كردن ظاهر ساختمان به آن آسيبي جدي بزند. مثلا يك نماي سنگي را نمي‌توان به همان صورتي شست كه نماي آجري را مي‌شويند. از طرفي نوع آلودگي نيز بر انتخاب روش شستشو موثر است. مثلا روش شستشوي نماي ساختماني كه دوده گرفته با نمايي كه لكه‌هاي كثيف روغني روي آن نشسته تفاوت دارد.

اما به عنوان يك قانون كلي به خاطر داشته باشيد كه هميشه بايد ملايم‌ترين روش را براي شستشو انتخاب كنيد و اگر خواستيد سراغ روش‌هاي قدرتمندتر برويد، خيلي دقت به خرج دهيد. براي شستشوي نما سه روش كلي وجود دارد: شستشو به كمك آب، شستشو به كمك مواد شيميايي و شستشو با تراشيدن. روش شستشو با تراشيدن به كمك ماسه يا سنگ‌سابي چندان توصيه نمي‌شود زيرا در اين روش‌ علاوه بر اينكه دوده و چرك و كثيفي از نما زدوده مي‌شود، مقداري از سطح آن نيز سابيده مي‌شود كه نوعي آسيب به حساب مي‌آيد. بنابراين جز در موارد خيلي ضروري نبايد سراغ اين روش‌ رفت. روش‌هاي شستشو با آب و شستشو با مواد شيميايي هر دو مناسب و امن‌اند، اما هر كدام را روي مصالح خاصي مي‌توان استفاده كرد.

سه روش براي شستشوي نما وجود دارد: شستشو به كمك آب، شستشو به كمك مواد شيميايي و شستشو با تراشيدن. روش آخر جز در موارد ضروري توصيه نمي‌شود. 

نماشويي انواع ساختمان به كمك آب

شستشو به كمك آب به سه طريق انجام مي‌شود: با فشار آب، با خيساندن و با بخار آب. شستشو با آب كم‌خطرترين روش براي شستشوي نماست و براي شروع كار بهترين انتخاب است. به خصوص اگر نماي ساختمانتان با گرد و خاك و دوده‌هاي معمول آلوده شده است. رايج‌ترين روش بين اين روش‌هاي سه‌گانه، شستشو با فشار آب است. در اين روش آب با فشار كم تا متوسط (بين 100 تا 400 psi) به نماي ساختمان پاشيده مي‌شود. (براي اينكه از اين ميزان فشار ذهنيتي داشته باشيد شلنگ آبياري باغ را در نظر بگيريد. ميزان فشار آب در اين شلنگ‌ها حدود 60 psi است.) در اين روش ابتدا فشار آب كم است و به مرور زياد مي‌شود و در كنار آن اگر نياز باشد از سنباده‌هاي سيمي يا مويي نيز استفاده مي‌شود.

گاهي اوقات براي پاك كردن لكه‌هاي چربي به آب مواد شوينده‌ي ارگانيك غير يوني نيز اضافه مي‌شود. نبايد در اين شرايط از صابون يا مواد شوينده خانگي استفاده كرد چون نما را لك مي‌كنند. در روش شستشو با خيساندن براي مدتي طولاني نماي ساختمان را مرطوب نگه مي‌دارند تا دوده‌هاي سنگين چسبيده به نما يا كبره‌هاي روي آن شل شوند. معمولا اين روش براي قسمت‌هايي از نما استفاده مي‌شود كه در معرض بارش باران قرار ندارند.

روش شستشو با خيساندن به خاطر ماهيت و مراحل مختلف و طولاني‌اش ممكن است چندين هفته زمان ببرد. اما به خاطر اينكه روشي بسيار ملايم است براي ساختمان‌هاي قديمي و تاريخي كارآيي دارد. روش شستشو با فشار آب چندان متداول نيست، اما براي تميز كردن نماي ساختمان از گياهاني مانند پيچك به خوبي جواب مي‌دهد. اين روش براي سنگ‌هايي كه نسبت به اسيدهاي مورد استفاده در روش‌هاي شيميايي حساس‌اند نيز روش مناسبي به شمار مي‌آيد.

شستشو به كمك آب كم‌خطرترين روش شستشوي نماست.

كلام آخر

شركت تهران پارس راپل در زمينه كار در ارتفاع، پيچ و روپلاك نماي ساختمان و شستشوي نماي ساختمان فعاليت مي كند. در صورت نياز به همكاري با اين شركت مي توانيد با شماره هاي داخل سايت تهران پارس راپل تماس بگيريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.